Du er her:

Salget av alkohollfritt øl økte med 35 prosent i juli 2013, sammenliknet med juli 2012.

VI DRIKKER STADIG SUNNERE

Alkoholfritt øl og lettøl øker kraftig og salget av vann på flaske steg med hele 20 prosent i juli i år. - Vi drikker sunnere enn noen sinne, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.
  • Skrevet av: Dag Øyvind Olsen
  • Dato: 19.08.2013
  • Skriv ut

Mens vann tar andeler fra brus og alkoholfritt øl og lettøl øker med hhv 35 prosent og 11 prosent i forhold til juli 2012, står brussalget på stedet hvil.

 Den lange varmeperioden over store deler av landet i juli var svært kjærkommen for landets bryggerier.

– Juli er vanligvis den viktigste salgsmåneden i året, men vi er avhengige av været, sier Nome.

Dårlige julimåneder de siste årene har dermed rammet norske drikkevareprodusenter hardt.

– Mange vil nok tro at salget av utepils skyter i været når varmen kommer, men det viser ikke salgstallene, sier Petter Nome.

Økningen av ølsalget har i all hovedsak skjedd i dagligvare, mens det sank på puber, barer og restauranter. Nome tror det skyldes at nordmenn helst drikker øl på hytta eller på terrassen hjemme.

– Utenlandske turister skremmes nok dessuten av prisnivået på øl i det norske utelivet og drikker heller vann.

Endrede ølvaner

I volum er det tradisjonelt butikkøl i klasse D som er desidert størst, med 23,5 millioner solgte liter i juli. Det var 8,9 prosent mer enn i fjor.

I prosent er det sterkøl som øker mest, med 48 prosent vekst, til 129 000 liter.

– Veksten for sterkøl handler om selektiv drikking av dyrere øl, ikke fyll, fremholder Petter Nome.

Svakere øltyper og alkoholfritt øl øker mer enn det vanlige butikkølet. Disse trendene har vart over lengre tid.

Mange lesket også strupen med cider i juli. Det ble økning på 28 prosent, til over 114 000 liter.

Foretrekker vann

Brussalget økte med beskjedne 0,5 prosent. I volum blir det likevel 38 millioner liter brus.

I varmen var det flere som foretrakk vann på flaske.

Vannsalget økte med 20 prosent, og her kom veksten både i dagligvarebutikker, kiosker, og på kafeer og restauranter. Vann både med og uten kullsyre økte omtrent like mye.

– Vi vet ennå ikke hvordan det totale sommersalget blir i år, sammenlignet med i fjor. Omsetningen av både øl, brus og vann var lavere i juni i år enn juni i fjor. August har dessverre bydd på mer typisk norsk sommervær enn juli, sier Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen.

Kontaktperson i Bryggeri- og drikkevareforeningen: Direktør Petter Nome, telefon: 959 50 000

 

Norske bryggerier

Se oversikt over norske bryggerier. Klikk her

Ølskolen

Lær mer om øl.
Klikk her

Bryggeri- og drikkevareforeningen | Næringslivets Hus | Middelthunsgate 27 | Majorstuen | Oslo | info@drikkeglede.no