Du er her:

Petter Nome, administrerende direktør i Bryggeri- og drikkevareforeningen (foto: Kaia Means)

– Ikke snikreklame for alkohol

Direktør Petter Nome avviser at det nye nettstedet til Bryggeri- og Drikkevareforeningen er et forsøk på snikreklame for alkohol.
  • Skrevet av: Erik Bentsen
  • Dato: 02.06.2010
  • Skriv ut

Samarbeidsorganisasjonen for ruspolitiske organisasjoner i Norge, Actis, kritiserer foreningens nye nettsted Drikkeglede.no som skal lanseres 7. juni.

– Nei, det er verken «reklame» eller «snik». Drikkeglede.no er åpen kulturformidling og folkeopplysning. Vi presenterer en 3000 år gammel norsk bryggekultur og viser at den lever videre i beste velgående. Vi informerer om hvordan øl kan brukes på en ansvarlig måte og advarer mot alle former for misbruk. I tillegg gir vi bred omtale av alkoholfritt øl, brus og vann.

– Er det et forsøk på å undergrave forbudet mot alkoholreklame?
– Nei. Vi støtter forbudet mot alkoholreklame, men en bransjeforening må naturligvis ha adgang til å gi nøktern informasjon om medlemmene og produktene deres. Reklame handler dessuten om å anbefale et produkt framfor et annet, men på våre nettsider får du samme behandling enten du heter Ringnes eller Valdres Gårdsbryggeri.

– Prøver bryggeriene å provosere myndighetene etter konfliktene om nettsidene til Aass og Ringnes?
– Nei, dette begynte jeg å planlegge nesten et halvt år før disse konfliktene kom opp. De har ikke påvirket arbeidet med nettstedet.

– Frykter du ikke at dette kan føre til mer alkoholmisbruk?
– Nei, tvert i mot. Jeg er overbevist om at mer kunnskap om produktene og større interesse for kulturen motvirker misbruk. Her har vi nøyaktig samme mål som helsemyndighetene, nemlig å få bukt med fyll og uvettig drikking. Drikkeglede.no bør få Helsedirektoratet til å juble av fryd.

– Men du vil gjerne ta markedsandeler fra vin og brennevin?
– Drikkemønsteret i befolkningen er noe som utvikler seg over lang tid. Det er heller ikke snudd i en håndvending. Jeg vil gjerne spre kunnskap om de alkoholfrie drikkene og ølet, som faktisk er langt svakere enn vin og sprit. Hvis kunnskapen fører til at folk går over til drikker med mindre alkoholinnhold, bør de aller fleste være fornøyd.

– Frykter du at Helsedirektoratet vil kreve at dere fjerner nettsider med bilder av ølglass og omtaler av øl til m! at, slik de gjør i forhold til Aass Bryggeri?
– Absolutt! ikke. For det første mener jeg at saken mot Aass er høyst urimelig og den er anket til Markedsrådet. For det andre er det ytringsfrihet i Norge, og den omfatter også bransjeforeninger, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Kontaktperson:
Direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, mobil: 95 95 00 00.

Norske bryggerier

Se oversikt over norske bryggerier. Klikk her

Ølskolen

Lær mer om øl.
Klikk her

Bryggeri- og drikkevareforeningen | Næringslivets Hus | Middelthunsgate 27 | Majorstuen | Oslo | info@drikkeglede.no